Kunst in de Beuningse Plas

Ten zuidoosten van Beuningen is een grote plas ontstaan door zandwinning. Rond 2035 moet dit gebied een mooie plek worden voor recreatie, met ook een vast kunstwerk. Om de werkzaamheden meer betekenis te geven, is besloten om in de eerste vier jaar tijdelijke kunstwerken te plaatsen. Deze kunst laat zien hoe het gebied verandert en helpt mensen om er op een andere manier naar te kijken. Vorig jaar zijn voor het eerst kunstenaars gevraagd om tijdelijk werk te maken. Eind juni hebben Merel Holleboom, Ria Roerdink, Rob Verwer en Gonda van der Zwaag vier kunstwerken geplaatst op de landtong bij de Lagunesingel. Ze zijn te zien van begin juli tot eind september.

One day I will fly away

“Ik maak poëtische machines, misschien wel een soort speelgoed voor de grote mens. Het werk nodigt je uit mee deel te nemen aan een beweging of de beleving ervan. Mijn beeldtaal is ontstaan door de fascinatie voor mechanieken, constructies.

De oorsprong van een beeld bevindt zich in iets alledaags, zoals een druppel water op je huid, een simpel woord als ‘lucht’ of een nieuw stuk technologie waar ik het nut niet van inzie.

Het kunnen bewegen van de beelden is belangrijk, beweging omdat alles beweegt. Zelfs als we stilstaan vliegen we toch nog door het heelal.

Vooral de niet zichtbare beweging boeit mij, dat wat ons beweegt bepaalde dingen wel of niet te doen. De eenvoud van een ‘ja’ of ‘nee’ in strijd met de complexe gedachten erachter.”

Over Merel Holleboom

Merel Holleboom heeft na de MTS autotechniek en HTS werktuigbouwkunde aan Artez Hogeschool voor de Kunsten  in Arnhem gestudeerd. In Beuningen is in 2023 op Zonnepark A73 het kunstwerk Infinity geplaatst.

Meer informatie vindt u op de website van Merel Holleboom

Verwonderringen

De thematiek is de verwondering over kringloopprocessen in tijden van transformatie van omgevingen en haar bewoners. Het beeld is eerder tentoongesteld aan de slotgracht achter het museum van Kranenburg (D). Het beeld is een geëvolueerde versie van het exemplaar uit 2021. De wielen vormen nu een bekertrechter, de wielen worden gedragen door buizen die om een centrale buis gespiralizeerd zijn en uit de bodem ontspringen. De wielen worden bewogen door de wind die subtiele windvanen tussen de spaken meevoert. De centrale stalen buis wordt plusminus 100 cm in de grond gedreven als verankering en is nagenoeg aan het zicht onttrokken.

Verwonderringen is een boomsculptuur die door de wind wordt aangedreven. Door de gedraaide buizen lijkt het alsof de wind aangedreven wielen het water uit de grond zuigen. Verwonderringen is een elegante doorontwikkeling van treecycle, een eerdere boomsculptuur waarbij fietswielen door bezoekers met een pedaal kon worden aangedreven.

Over Rob Verwer

Rob Verwer werkt als beeldend kunstenaar, uitvinder en performer. Hij maakt ironische constructies en machines. Van vliegende auto’s tot doldraaiende propellers. Rob heeft gestudeerd aan de HKU School of Fine Arts  in Utrecht en de AIVE Academy for Industrial Design in Eindhoven.

Meer informatie vindt u op de website van Rob Verwer.

Hoornboom

Gonda: "Ik houd van bomen en van horens. Bomen om hun standvastige levensdrift, oprijzend uit de aarde met vertakkingen die reiken naar het licht. In dit beeld heb ik beide elementen bij elkaar gebracht. De liefelijke boom heeft scherpe punten gekregen. Ongemakkelijk misschien, maar beter voorbereid op de strijd om het bestaan.”

Over Gonda van der Zwaag

Gonda van der Zwaag (Heerenveen 1951) maakt vooral beelden vanuit een fascinatie voor de vergankelijkheid van het leven en de resten van dat leven die overblijven na de dood. Ze heeft gestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Ze nam deel aan talrijke solo- en groepstentoonstellingen.

Meer informatie vindt u op de website van Gonda van der Zwaag.

Out of the cage

On the road and you are gone

Let me know when it is time

On your way to sweetest color

Till the cage is filled with stories

The desperate ones may be lost

No one wants to hold the pain

of the storyteller

(Uit: Storyteller Ria Roerdink 2022)

Over de dijk kijken, ver kunnen zien. In beweging komen, grenzen slechten. Een barrière die een verschil maakt tussen de ene en de andere kant, tussen aarde en water. Je achter een dijk verbergen, bescherming vinden. Maar vooral het in beweging komen, de ruimte opzoeken, eindeloze vertes, peilloze diepten en onbekende horizonten. Uitdagend en angstaanjagend.

Zoektocht naar het ultieme onbekende.

Ik wilde iets maken wat ‘licht’ zou zijn, met humor. Iets wat in beweging zou komen, zou kunnen rijden. Het eerste element is een stalen wagentje op wielen, heel transparant.

Ik heb een aantal schetsontwerpen gemaakt met mogelijke opbouw, zoals een boom, een wolk, een opbouw met blauwe wielen waardoorheen kettingen met stalen ballen, ‘Blue wheels mobile car’, of een opbouw van staal, een kooiconstructie waarbinnen een grillig lijnenspel waaraan stalen kogels in ‘Soundchaincar’.

Uiteindelijk ben ik verder gaan werken aan het idee van Soundchaincar.

Op de wagen komt een stalen constructie van ongeveer 2.40 meter hoog. Bovenin hangt een vliegende of duikende figuur (bestaand).

Hieronder komt ‘De Kooi’, ‘The Cage’. Een stalen rooster waarin allerlei vormen aan kettingen hangen, stalen bollen, ankers, peilloden.

Onder het wagentje komt een stalen bak met zand en kettingen voor extra stabiliteit en verankering.

Het werk verenigt tegengestelde bewegingen.

Over Ria Roerdink

Ria Roerdink is beeldend kunstenaar en dichter. Zij heeft haar opleiding voltooid aan de Kunstacademie St. Joost in Breda. Haar werk karakteriseert zich door het gebruik van een breed scala aan disciplines en technieken; taal en beeld spelen daarin een belangrijke rol.

Meer informatie vindt u op de website van Ria Roerdink