Ondernemer(s) van het Jaar en Talent award 2023 bekend

Op donderdag 30 november zijn Lilian en Debby van Duijghuijzen met hun onderneming Duijghuijzen Internationale Expediteurs uitgeroepen tot Ondernemer(s) van het Jaar Beuningen 2023. Moataz Aouf (Syrian Cotton) is winnaar van de Talent award Beuningen 2023.

In Slot Doddendael in Ewijk reikte wethouder Alwin Steeg de prijs aan de zussen van Duijghuijzen uit. Moataz ontving zijn award uit handen van Antoine Driessen, Directeur Coöperatieve Rabobank.

Over de winnaars zegt de jury onder ander het volgende:

Juryrapport Ondernemer van het Jaar

“Zorg voor mensen en materieel”. Dat is een belangrijke waarde voor het familiebedrijf Duijghuijzen. De jury ziet dat Lilian en Debby dit ook echt uitdragen. In het DNA van hun ondernemerschap zit het streven naar werkgeluk voor, en duurzame inzetbaarheid van, hun 40 medewerkers. Al sinds lang bieden zij een 4-daagse werkweek aan in arbeidscontracten. Iets wat nog steeds ongebruikelijk is in de logistieke sector. Ook liepen Lilian en Debby voorop met het faciliteren van sport- en fitness voor het personeel.

In de dynamiek van hun sector blijven deze ondernemers altijd met beide benen op de grond, en volgen hun eigen koers. Om met Lilian en Debby te spreken: “Wat adviseurs ons vertellen, dat doen wij juist niet!”. Ze zijn misschien wat eigenwijs en standvastig, maar de jury ziet deze onafhankelijkheid als sterk punt. En ook dat het bedrijf hierdoor een vaste en betrouwbare logistieke partner is voor haar klanten. “Eerlijk zaken doen, en doen wat je belooft”.

Lilian en Debby zijn maatschappelijk betrokken ondernemers: bijvoorbeeld door in hun bedrijf ROC-studenten op te leiden, het helpen van bewoners in zorgcentrum Alde Steeg in Beuningen en ze ondersteunen het truckerskonvooi voor verstandelijk gehandicapten. Debby is bovendien actief betrokken in de bedrijvenvereniging en de werkgroep die zich inzet voor veiligheid op het bedrijventerrein.

Zorg voor de eigen mensen, een gezonde financiële huishouding, een duidelijke koers en alleen met volle overtuiging nieuwe stappen zetten. Dat is hoe Lilian en Debby al bijna 25 jaar als ondernemers waarde creëren, voor hun medewerkers en hun klanten.

Juryrapport Talent award

Het ondernemersverhaal van Moataz is geen alledaagse. Gevlucht voor oorlogsgeweld in Syrië kwam hij naar Beuningen. Vanuit de trots op zijn vaderland en met zijn ondernemersgeest richtte hij enkele jaren geleden Syrian Cotton op. Wat weinigen weten, is dat de Syriërs een eeuwenoude traditie in hoogwaardige katoenproductie hebben. Moataz zorgt er met zijn bedrijf voor dat luxueus textiel uit Syrië ook bereikbaar en betaalbaar is voor consumenten in Nederland en daarbuiten. Zijn producten worden gemaakt in fabrieken in Turkije, waar ook vele Syriërs werken. Dit geeft zijn landgenoten daar een bestaanszekerheid. Als vluchteling met weinig op zak, heeft Moataz zich in enkele jaren ontwikkeld als ondernemer met impact.

Alle genomineerden

Voor Ondernemer van het Jaar waren genomineerd:

  • Lilian en Debby van Duijghuijzen (Van Duijghuijzen Internationale Expediteurs)
  • Peer Claassen (P. Claassen Melkveehouderij)
  • Jurgen Romijnders (Centralux)

Voor de Talent award waren de genomineerden:

  • Moataz Aouf (Syrian Cotton)
  • Sanne Coenders (Sanne Coenders Photography)
  • Marja van Haren (Mar & More Conceptstore)

Wij organiseren jaarlijks de verkiezing Ondernemer van het jaar en Talent award. De realisatie van het business evenement waar de prijzen worden uitgereikt, is in samenwerking met BusinessMedia4all.

Juryrapporten

Lees hier de volledige juryrapporten van alle genomineerden.

Lilian en Debby van Duijghuizen (Van Duijghuizen Internationale Expediteurs)

“Zorg voor mensen en materieel”. Dat is een belangrijke waarde voor het familiebedrijf Duijghuijzen. De jury heeft gezien dat Lilian en Debby dit ook ècht uitdragen. In het DNA van hun ondernemerschap zit het streven naar werkgeluk voor, en duurzame inzetbaarheid van hun 40 medewerkers. Al sinds lang geleden bieden zij een 4 daagse werkweek aan in arbeidscontracten. Iets wat nog steeds ongebruikelijk is in de logistieke sector. Ook liepen Lilian en Debby voorop met het faciliteren van sport- en fitness voor het personeel.

In de dynamiek van logistiek en transport blijven deze ondernemers altijd met beide benen op de grond, en volgen hun eigen koers. Om met Lilian en Debby te spreken: “Wat adviseurs ons vertellen, dat doen wij juist niet!”. Ze zijn misschien wat eigenwijs en standvastig, maar de jury ziet deze onafhankelijkheid als sterk punt. En ook dat het bedrijf hierdoor een vaste en betrouwbare logistieke partner is voor haar klanten. “Eerlijk zaken doen (waaronder dus altijd de regels van rijtijden volgen!), en doen wat je belooft”.

Wervingsacties om nieuwe klanten aan te trekken heeft het bedrijf niet nodig. Klanten kloppen zelf aan, en blijven Duijghuijzen trouw.

Lilian en Debby zijn maatschappelijk betrokken ondernemers: bijvoorbeeld door in het bedrijf ROC-studenten op te leiden, het helpen van bewoners in zorgcentrum Alde Steeg en ze ondersteunen het truckerskonvooi voor verstandelijk gehandicapten. Debby is bovendien actief betrokken in de bedrijvenvereniging en de werkgroep die zich inzet voor veiligheid op het bedrijventerrein.

En dan over duurzaamheid: elektrificering van hun eigen wagenpark zien Lilian en Debby er voorlopig niet van komen. Toch zetten ze forse stappen: het bedrijf realiseerde in de afgelopen 2 jaar een jaarlijkse CO2 reductie van maar liefst 30% Onder andere door de aanleg van zonnepanelen op het bedrijfsdak, elektrische heftrucks en het gebruik van schone eco-diesel.

Zorg voor de eigen mensen, een gezonde financiële huishouding, een duidelijke koers en alleen met volle overtuiging nieuwe stappen zetten. Dat is hoe Lilian en Debby al bijna 25 jaar als ondernemers waarde creëren, voor hun medewerkers en hun klanten.

Bekijk hier de bedrijfsfilm van Duijhuijzen Internationale Expediteurs

Peer Claassen (P. Claassen Melkveehouderij)

Peer Claassen voert een moderne melkveehouderij met ongeveer 130 koeien. Koecomfort staat in zijn bedrijf voorop: in de open stallen veel licht en lucht, en zachte strobedden waar zijn koeien op kunnen liggen. Vanuit de stallen in de Beuningse oeverwallen hebben de koeien een vrije uitloop in de omliggende weide. Wel moet Peer ze met de kar naar de Winssense uiterwaarden brengen, waar hij ze laat grazen op gronden van Staatsbosbeheer.
Het is dan ook niet zo gek dat Peers koeien gemiddeld een hogere leeftijd bereiken dan bij andere bedrijven.

Peer toont zijn maatschappelijke betrokkenheid door zijn melkveehouderij open te stellen voor bezoek van inwoners. Zo neemt hij ook deel aan ‘Boert Bewust’. Regelmatig komen er kinderen en jongeren op het erf om te leren: zoals studenten van opleidingen van Yuverta en groepen kinderen met activiteiten van het Dijkmagazijn.

Peer past moderne technologieën toe in zijn bedrijf, zoals de melkrobots in de stal. Hij volgt de innovaties op de voet. Nu staat zijn bedrijf voor de grote uitdaging om de uitstoot van stikstof doorlopend te verminderen. Voor de toekomst werkt hij verder aan groen- en natuurbeheer, om de biodiversiteit te vergroten.

De jury ziet dat alle facetten van zijn bedrijfsvoering zijn gericht op kwaliteit, een gezond product, comfort voor de koe, en oog voor de omgeving.

Bekijk hier de bedrijfsfilm van P. Claassen  Melkveehouderij

Jurgen Romijnders (Centralux)

Jurgen komt uit een echte ondernemersfamilie. Zijn eerste stappen in het ondernemerschap zette hij binnen Romijnders Horssen, als directeur van de Wijchense vestiging van dit bedrijf.

Jurgen werd eigen baas in 2013 als zelfstandig technisch installateur, met een specialisatie in domotica-oplossingen. Zo ontwikkelde hij zijn diensten van installatie tot een complete systeem-integrator. Centralux verkoopt geen losse producten, maar technische oplossingen met een eenvoudige bediening (audio, video, licht en energie-opslag). Jurgens bedrijf werkt onafhankelijk, is niet gebonden aan merken. Jurgen creëert meerwaarde door de integratie van de door hem geboden systemen in het ontwerp van nieuwe woningen.

In de afgelopen 10 jaar groeide zijn bedrijf gestaag naar 12 medewerkers nu.
Centralux is een Winssens bedrijf, waar hij zijn opslag en montage-activiteiten heeft gehuisvest. Maar nu is hij meer bekend van de winkel aan de Nijmeegse St Annastraat. De Bang & Olufsen vestiging die Jurgen in 2019 overnam.

De huidige marktsituatie geeft voor Jurgen uitdagingen: door de hoge prijzen van nieuwbouwwoningen is de inrichting basic, en is er minder financiële ruimte voor bestedingen aan hoogwaardige domotica. Maar Jurgen richt zich juist ook op ‘high end’ oplossingen, een markt die redelijk constant blijft.

Jurgen heeft met Centralux een onderscheidende positie verworven in de markt voor domotica. Een nuchtere Winssense mentaliteit combineert hij met mooie en hoogwaardige toepassingen.

Bekijk hier de bedrijfsfilm van Centralux

Moataz Aouf (Syrian Cotton)

Het ondernemersverhaal van Moataz is geen alledaagse. Gevlucht voor oorlogsgeweld in Syrië, kwam hij naar Beuningen. Vanuit de trots op zijn vaderland en met zijn ondernemersgeest richtte hij enkele jaren geleden Syrian Cotton op. Wat weinigen hier weten, is dat de Syriërs een eeuwenoude traditie in hoogwaardige katoenproductie hebben. Moataz zorgt er met zijn bedrijf voor dat luxueus textiel uit Syrië ook bereikbaar en betaalbaar is voor consumenten in Nederland en daarbuiten. De producten worden gemaakt in fabrieken in Turkije, waar nu vele Syriërs werken. Dit geeft zijn landgenoten daar een bestaanszekerheid. Als vluchteling met weinig op zak, heeft Moataz zich in enkele jaren ontwikkeld als ondernemer met impact.

Sanne Coenders (Sanne Coenders Photography)

“Oog voor detail, gevoel voor compositie” daar ligt volgens Sanne haar kracht als fotografe. Dit sterke punt past ze toe in haar specialisme: bruids- en familiereportages. In 2,5 jaar tijd heeft ze voor meer dan 30 bruidsparen een fotoreportage gemaakt. Een vliegende ondernemersstart zou je kunnen zeggen. Veel fotografen maken vanuit hun hobby de stap naar het ondernemerschap. Bij Sanne is het maken van foto’s ook als liefhebberij begonnen. Maar zij is als 15 jarige al gestart met het volgen van vakopleidingen. Dit gaf haar een sterke basis, waarmee ze nu met succes haar eigen onderneming heeft neergezet.

Marja van Haren (Mar & More Conceptstore)

“Winkelen moet een feestje voor iedereen zijn!” als het aan Marja ligt. Met dit motto weet zij in 2 jaar tijd al een grote klantenkring aan zich te binden. Zij toont lef door met eigen geld als startkapitaal een zelfstandige winkel in mode en accessoires te starten. En dat in een branche waar tegenwoordig 1 op de 3 aankopen online wordt gedaan. Als reactie op de koopgekte van ‘Black Friday’, biedt Marja in deze tijd juist vintage en ‘pre-loved’ kleding aan, zoals de kleding die zij zelf droeg in de winkel. Kortom: de winkel van Marja kenmerkt zich als: authentiek, onderscheidend en creatief.