Juryrapport Ondernemer van het Jaar 2021

Winnaar

Ivo Thijssen, Bierbewustzijn.nl en Bierproeven.nu

Ivo is (als geboren Beuningenaar) sinds 2011 zelfstandig ondernemer in de wereld van bieren. Of zoals deze professional het zelf omschrijft: “Ik beleg mijn boterham met bier.” Na het doorlopen van de hotelschool heeft Ivo het horeca-vak in de praktijk geleerd bij café Samson in Nijmegen. In zijn bedrijf combineert hij zijn grote kennis over bieren met didactische vaardigheden en ondernemerschap. “Iedereen lust bier, maar nog niet iedereen weet dat!” Tegelijkertijd staat verantwoord drankgebruik voor Ivo voorop. Zo voert hij actief de BOB-campagne en is hanteert hij het motto “niet gieten maar genieten!”

De jury ziet dat het bedrijf de afgelopen anderhalf jaar een behoorlijke omwenteling heeft gemaakt: Tot 2020 richtte Ivo zich bijna geheel op de zakelijke markt: het adviseren van horeca, groothandel en de grote brouwerijen (o.a. de verkopers van AB Inbev). Voor particulieren deed hij wat proeverijen in groepsverband. In het coronajaar 2020 bedacht en ontwikkelde hij met zijn compagnon Has van Goethem de online bierproeverij. Speciaal voor thuiswerkende collega’s en andere groepen. Een online proeverij met een offline beleving, want deelnemers krijgen een pakket met de te proeven bieren vooraf toegestuurd. De online proeverijen zijn een groot succes gebleken. Deze vormen nu het grootste deel van de omzet. Ook nu de horeca weer open is (zij het met wat beperkingen en toegangscontrole) ontwikkelt Ivo dit aanbod door, naast zijn advieswerk en kennisoverdracht voor zakelijke klanten. Volgens de jury laat Ivo hiermee zien snel in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden en toont hij een goed voorbeeld van offline en online zakendoen. Wendbaar zijn in een crisis leidt tot slimme groei.

De jury vindt Ivo ook een veelzijdig en innovatief ondernemer: dat blijkt uit het proeflokaal dat hij in de kelder van de Stevenskerk in Nijmegen heeft geopend. Ook is hij mede-ontwikkelaar van de nieuwe stadsbrouwerij in Nijmegen, waar hij chef “Bierige Zaken” wordt. Daarnaast brengt Ivo binnenkort een boek uit over de 5 bierculturen in Europa. Uiteraard kunnen de bijbehorende bieren worden besteld.

Heeft Ivo lichtende voorbeelden in de bierwereld? Nee, niet echt. Hij is zelf de pionier, op zoek naar vernieuwingen en groei. Onafhankelijk zijn is hem veel waard. Zijn streven is een autoriteit te zijn en te blijven voor iedereen die professioneel met bieren werkt.
Op een professionele en onderscheidende manier acteert Ivo in een markt waar ook veel hobbyisten en liefhebbers actief zijn, of waar andere bedrijven ‘iets met bier’ erbij doen.
Ivo onderneemt met passie, maar bovenal is hij ondernemer vanuit zijn passie: bieren.

Overige twee genomineerden (op alfabetische volgorde bedrijfsnaam)

Guus van Haren-Leijten, Bijzonder Genieten

Guus is geen standaard ondernemer. Nu is dat op zich niets bijzonders, want elke succesvolle ondernemer moet zich onderscheiden. Maar wat Guus heeft neergezet vindt de jury wel heel bijzonder. Werkend in de zorg, wilde Guus ruim 7 jaar geleden (op 20 jarige leeftijd) een plek creëren waar mensen met een verstandelijke beperking zinvol werk kunnen doen. En daarmee ervaren dat zij iets kunnen betekenen voor de maatschappij. Die plek is de lunchroom Bijzonder Genieten, in het hart van Beuningen. Guus biedt er zijn medewerkers een passende individuele begeleiding op maat. Daarbij staan de mogelijkheden van mensen centraal en niet de beperkingen. Bijzonder Genieten is inmiddels een begrip in het horeca-aanbod van Beuningen, met een groei in de afgelopen periode naar 54 zitplaatsen binnen en 90 op het terras.

De jury waardeert de maatschappelijke en sociale gedrevenheid van Guus en zijn mens-intensieve manier van ondernemen. In zijn bedrijf is hij niet in de eerste plaats winstgedreven, hij heeft wel een groot hart voor de zorg. Sterker nog: het welzijn van zijn mensen staat op één. Bij Bijzonder Genieten wordt niet van de daken geschreeuwd dat er medewerkers met een beperking werken. Guus ziet graag dat ook de consument in zijn zaak positief wordt verrast. Die enkele hongerige of dorstige klant die zich er minder senang bij voelt, kan beter elders wat nuttigen.

De maatschappelijke betrokkenheid toont Guus volgens de jury ook door het maandelijks organiseren van een speciale diner-avond voor eenzame ouderen. Daarnaast is hij een kartrekker in het centrum. Zo bevordert hij de samenwerking tussen de ondernemers op het gebied van veiligheid, inrichting en uitstraling en neemt hij initiatief tot ‘barbecue-dagen’ op het Julianaplein.

Guus heeft echt hart voor zijn zaak: in de corona-crisis is hij weer in de zorg gaan werken, zodat hij zijn personeel in dienst kon houden. Verder ontwikkelt hij volgende plannen in zijn strategie als concept-denker: de zorgwoning ‘Bijzonder Thuis’ voor mensen met een beperking. Kortom: Guus is een drukke baas, de jury ziet hem in de toekomst ook nog een uitzendorganisatie voor zorgbehoevenden oprichten!

Gina Hendriks, De Vier Jaargetijden

Gina heeft – als geboren Beuningse en dochter van een ondernemersechtpaar – al een hele loopbaan bij de Vier Jaargetijden achter de rug: als 15-jarige startte zij er als stagiair, vervolgens werd ze weekendhulp, daarna storemanager en sinds een kleine 2 jaar als eigenaar. Sinds de overname heeft zij met overtuiging een eigen, nieuwe draai gegeven aan de winkel, met een neus voor nieuwe trends. Ze voert een aantal exclusieve merken voor een bepaalde regio, daarvoor moet je aan stevige omzeteisen voldoen. Gina toont daarmee haar kwaliteiten als zelfstandig ondernemer, vindt de jury. Via haar eigen kanalen op social media (facebook, instagram) maakt Gina bijna dagelijks online contact met bestaande èn nieuwe klanten. Zo maakt zij bijvoorbeeld met haar camera een rondje door haar winkel om nieuwe producten te tonen. De jury is onder de indruk hoe zij de fysieke winkel met haar online shop combineert. Deze synergie leverde haar een omzet op die fors boven haar prognoses uitsteeg, ondanks de verplichte corona-sluiting vorige winter. Ook levert deze aanpak haar klandizie op van ver buiten Beuningen.

Zoals bij veel startende ondernemers, was het regelen van de financiering niet gemakkelijk voor Gina. Ondanks dat hier ging om de overname van een bestaande winkel met een bekende naam, was de bank niet meteen overtuigd. Vol trots vertelde Gina aan de juryleden dat zij haar lening al na één jaar versneld en volledig kon aflossen. Gina bewijst hiermee dat zij de fase van startend ondernemer pijlsnel is ontgroeid.

Een succesvolle ondernemer doet niets alleen. Ook Gina dus niet: vanuit haar familiekring werd en wordt zij ondersteund op o.a. het ondernemingsplan, administratie of de bezetting in de winkel. Daarnaast staan enkele ervaren ondernemers uit het centrum haar met raad en daad bij. Gina kijkt zelf ook verder dan haar eigen winkel, ze heeft oog voor het hele centrum. Daar kunnen we nog veel plezier van hebben.

De Vier Jaargetijden oogt jong, open, gezellig en uniek. Zo wil Gina ook met haar winkel gezien worden. In de toekomst wil ze haar aanbod uitbreiden met interieuradvies en meubels. De jury is overtuigd dat ze daarin zal slagen.