Briefadres

Kunt u uw post niet ontvangen op het adres waar u verblijft? Bijvoorbeeld omdat u tijdelijk in het buitenland woont, omdat u schipper bent of omdat u in een instelling verblijft? Dan kunt u een briefadres aanvragen bij de gemeente.

Knop regelen met DigiD

of

Maak een afspraak (link opent in dit venster)

Kosten

Geen.

Voorwaarden

  • U kunt een briefadres aanvragen als u:
    • geen vaste woon- of verblijfplaats heeft (de gemeente onderzoekt dit) of u wilt om veiligheidsredenen een briefadres aanvragen (de burgemeester beoordeelt dit)
    • korte tijd in het buitenland verblijft (maximaal 8 maanden)
    • vaart op een schip met Nederland als thuishaven en daardoor minder dan 2 jaar in het buitenland verblijft
    • verblijft in een opvanginstelling voor vrouwen of mannen zoals een blijf-van-mijn-lijf huis
    • verblijft in een zorginstelling
    • verblijft in een huis van bewaring
  •  Valt u niet onder een van de genoemde categorieën? Ook dan kunt u een briefadres aanvragen als u  geen woonadres heeft. De gemeente beoordeelt of u in aanmerking komt voor een briefadres.
  • U kunt een briefadres kiezen in heel Nederland. Het hoeft niet in de gemeente te zijn waar u woont. Het kan bijvoorbeeld het adres zijn van een familielid, vriend of kennis in een andere gemeente in Nederland.
  • De bewoner van uw briefadres moet schriftelijk toestemming geven en moet ervoor zorgen dat u uw post krijgt.
  • Uw briefadres moet een officieel adres zijn uit de Basisregistratie Personen (BRP).

Meenemen

  • Een schriftelijke uitleg waarom u een briefadres nodig heeft.
  • Schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.
  • Een kopie van het paspoort of de identiteitskaart van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.
  • Een (kopie van een) geldig paspoort of identiteitskaart (van u zelf)

Meer informatie

•    U kunt de aanvraag voor een briefadres ook per post doen.
•    Lees meer over een briefadres op Rijksoverheid.nl.

Uitgelicht